W niektórych krajach UE, w tym Austrii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Irlandii, Szwecji i Włoszech, zawieszono karanie przewoźników za brak nowych inteligentnych tachografów II generacji w nowych ciężarówkach.
UWAGA jednak ta ulga w niektórych krajach dotyczy tylko przewozów krajowych (nie dotyczy więc transportów międzynarodowych). Na ten moment Austria i Irlandia zadeklarowali karencje tylko dla przewozów krajowych.
Obecnie na rynku brakuje nowych tachografów, co może prowadzić do uniemożliwienia rejestracji od 20 000 do 40 000 pojazdów do końca 2023 roku. Organizacje transportowe, w tym Międzynarodowa Unia Transportu (IRU), wnioskują o wprowadzenie okresu karencji i rejestrowanie pojazdów wyposażonych w starsze tachografy SMT1, pod warunkiem ich późniejszej aktualizacji do SMT2.
Na ten moment, Polska jeszcze nie podjęła decyzji w tej sprawie.