Początek roku już dawna za nami a zmiany związane z pakietem mobilności cały czas wprowadzają zamieszanie. Przed nami ostatnie dni na wymianę tachografów a my przypominamy najważniejsze kwestie z tym związane. Nowe tachografy to też nowe karty kierowców z którymi jest nie mały problem, a dodatkowo wydłużono kontrole na drodze do 56 dni.
Harmonogram wymiany tachografów zakładał, że do 31.12.2024 r. powinny zostać wymienione wszystkie tachografy montowane do czerwca 2019 r. Jednak Komisja Europejska zdecydowała o wprowadzeniu okresu przejściowego który obowiązywał od 01.01.2025 do 28.02.2025 r.
Najważniejsze zmiany dotyczące nowych tachografów:
– wymienić należy tachograf zamontowany przed 15.06.2019 r.;
– nowe tachografy muszą być wymienione jedynie w pojazdach które jeżdżą w transporcie międzynarodowym na terytorium UE;
– wymiana dotyczy pojazdów ciężarowych jak i autokarów;
– wymiana tachografu na inteligentny nie zwalnia z obowiązku pobierania danych co 90 dni!
– przy wymianie tachografu na nowy należy pamiętać by sczytać „stary” tachograf. Unikniemy sytuacji, gdzie mamy braki w danych. Pamiętajmy, że brak pliku z tachografu to kara w wysokości 500 zł za każdy brakujący dzień;
– nowy tachograf należy zablokować kartą przedsiębiorstwa;
Nowe tachografy to także nowe karty kierowców które są wydawane od sierpnia 2023 roku. Niestety i tutaj pojawia się problem: mimo zapewnień, że „starą” kartę można używać w inteligentnych tachografach to nie będzie ona działać prawidło. Gdzie leży problem? Stare karty nie zapisują automatycznie przekraczania granic a dodatkowo mają dużo mniejszą pojemność co skutkuję nadpisywaniem się danych.
Niestety, kierowca, który chce „wymienić” swoja kartę natrafia na nie lada problem. Mianowicie kartę kierowcy można wymienić jedynie w przypadku: gdy kończy się jej ważność, gdy zostanie zgubiona, skradziona, uszkodzona, gdy zmienią się dane personalne kierowcy. Nie ma możliwości wymiany karty na nową z powodu wymiany tachografu. Aby uniknąć kar, kierowcy zgłaszają „zagubienie” karty, w celu wyrobienia nowej, co pozwala im na uniknięcie zatrzymywania się na granicach i wpisywania danych. Prościej byłoby jednak dopuścić możliwość wymiany kartę na nową.
Stara karta kierowcy to nie tylko problem z manualnym wpisem przekroczenia granicy. Od 01.01.2025 r. kontrola na drodze obejmuje 56 dni, co za tym idzie nie wszystkie dane na karcie kierowcy będą aktualne. Część danych może być nadpisana i mimo iż jeździliśmy zgodnie z prawem możemy otrzymać mandat np. za brak wpisu kraju.
By się przed tym uchronić warto mieć przy sobie urządzenie przenośnie (pendrive) z ostatnim odczytem karty.