Austria

Według Austriackiej Izby Handlowej (WKÖ) i związku zawodowego Vida, płace kierowców zawodowych w austriackiej branży transportu towarowego wzrosną od 1 stycznia 2022 r. o 4,96 proc. Istnieje również układ zbiorowy dla około 50 tys. kierowców ciężarówek w Austrii na lata 2023 i 2024. Wtedy nastąpi dalszy wzrost wynagrodzeń o 0,5 proc. rocznie plus stopa inflacji. Ponadto w Austrii, 1 lipca tego roku, wejdzie w życie tzw. podatek od CO2. Początkowo stawka podatku wyniesie 30 euro za tonę CO2, a następnie stopniowo będzie rosła do 55 euro w 2025 roku. Od 2026 r. ma istnieć ogólnounijny system handlu uprawnieniami do emisji CO2 dla wszystkich branż.

Belgia

W marcu 2022 r. w Belgii mają wejść w życie zmiany w regulacjach dotyczących korzystania z telefonu komórkowego podczas prowadzenia pojazdu. Używanie telefonu komórkowego jako GPS lub odtwarzacza muzyki będzie wtedy możliwe tylko jeśli urządzenie będzie znajdowało się w uchwycie na desce rozdzielczej. W przeciwnym razie kierowcy będą karani grzywną w wysokości 174 euro (obecnie wykroczenie jest karane mandatem w wysokości 116 euro). Nowe przepisy odnoszą się do „urządzenia mobilnego z ekranem”, co ma uwzględniać w objęciu zakazem także np. tabletów i e-czytników. Kierowcy nie będzie wolno „używać, trzymać ani manipulować” tego rodzaju urządzeniami podczas prowadzenia pojazdu. Samo trzymanie urządzenia w dłoni stanie się zatem wystarczające by popełnić naruszenie, nawet jeśli nie jest używane. Karalne ma być także trzymanie urządzenia na kolanach, w tunelu środkowym lub na siedzeniu pasażera. Dodatkowo w Walonii z początkiem tego roku rosną stawki myta. Wysokość belgijskich opłat uzależniona jest od trzech czynników: regionu, w którym znajduje się droga, dopuszczalnej masy całkowitej oraz normy emisji Euro pojazdu.

Białoruś

Rząd Białorusi z początkiem tego roku wprowadza embargo na produkty spożywcze ze Wspólnoty, Stanów Zjednoczonych, Kanady i wielu innych państw. To odpowiedź Białorusinów na pakiet sankcji Unii Europejskiej wobec naszego wschodniego sąsiada. Zakaz importu oprócz państw członkowskich Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych i Kanady, dotyczy również produktów z: Norwegii, Albanii, Islandii, Macedonii Północnej, Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Czarnogóry oraz Szwajcarii. Na liście znalazło się 18 grup produktów – praktycznie wszystkie produkty mięsne, roślinne i mleczne.

Hiszpania

W 2022 r. w Hiszpanii mają wejść w życie zmiany, które Ministerstwo Transportu zobowiązało się wprowadzić po negocjacjach z przewoźnikami. Zgodnie z obietnicą na początku roku ma nastąpić natychmiastowa transpozycja dyrektywy europejskiej w sprawie delegowanych kierowców, która pozwoli skutecznie kontrolować nieuczciwą konkurencję ze strony zagranicznych firm transportowych w Hiszpanii (tzw. firm skrzynek pocztowych). Oznacza to, że przed wykonaniem jakiejkolwiek usługi transportu międzynarodowego lub usługi kabotażowej z miejscem pochodzenia lub miejscem docelowym do Hiszpanii, konieczne będzie zgłoszenie operacji za pomocą systemu telematycznego, a ponadto konieczne będzie dostosowanie pensji kierowcy do hiszpańskiego minimum. Dodatkowo w Hiszpanii ma zostać wprowadzony zakaz wykonywania przez kierowcę załadunku oraz rozładunku (z wyjątkiem niektórych przewozów jak np. przeprowadzki, przewozy cysternami i autotransporterami, dostawy paczek).

Niemcy

Od 1 stycznia 2022 r. ustawowa płaca minimalna wzrośnie z obecnych 9,60 euro do 9,82 euro za godzinę. Kolejna podwyżka do 10,45 euro za godzinę ma nastąpić w lipcu. Oznacza to, że kierowcy realizujący przewozy (kabotaż, transport międzynarodowy z rozładunkiem lub załadunkiem w Niemczech i doładunek lub częściowy rozładunek w tym kraju) na terytorium Niemiec będą otrzymywali zgodnie z przepisami MiLoG (ustawy o płacy minimalnej) wyższe wynagrodzenie. Z kolei przewoźnicy muszą spodziewać się wyższych kosztów w związku z planowanymi podwyżkami.

Niderlandy

Z początkiem 2022 r. roku do stref ekologicznych 14 niderlandzkich miast wjazd będą miały tylko pojazdy ciężarowe spełniające normę Euro 6 i elektryczne. Nowe przepisy przewidują jednak pewne wyjątki. Przewoźnicy, których pojazdy nie spełniają odpowiednich norm emisji, będą mogli wystąpić z prośbą o jednodniowe pozwolenie na jazdę po strefie ekologicznej. Przedsiębiorcy będą mogli zrobić to maksymalnie dwanaście razy w roku, dla każdego numeru rejestracyjnego, w danej gminie. Niderlandzka organizacja transportowa TLN sugeruje, by przewoźnicy sprawdzali na stronach internetowych gmin, z jakiego rodzaju ułatwień we wjeździe ciężarówek z silnikami diesla mogą jeszcze skorzystać. Strefy ekologiczne w Niderlandach działają obecnie w następujących miejscowościach: Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Haga, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, ‘s-Hertogenbosch, Tilburg i Utrecht. Z początkiem 2022 r. tego rodzaju strefę, wykluczającą ruch samochodów ciężarowych z silnikami diesla poniżej Euro 6 wprowadzi też gimna Haarlem.

Wielka Brytania

1 stycznia 2022 r. wchodzą w życie przesuwane kilkakrotnie deklaracje celne i kontrole celne na granicy między Wielką Brytanią a Unią Europejską. Zgodnie z zapowiedziami brytyjskiego rządu:

  • wymóg wcześniejszego zgłoszenia importu produktów rolno-spożywczych zostanie wprowadzony 1 stycznia 2022 r.

  • nowe wymagania dla eksportowych świadectw zdrowia zostaną wprowadzone 1 lipca 2022 r.

  • świadectwa fitosanitarne i kontrole fizyczne towarów objętych SPS (tj. towary, do których mają zastosowanie zasady Porozumienie w sprawie stosowania środków sanitarnych i fitosanitarnych) w punktach kontroli granicznej, które miały być wprowadzone 1 stycznia 2022 r., zostaną przesunięte na 1 lipca 2022 r.

  • wymóg dotyczący deklaracji bezpieczeństwa i ochrony przy przywozie zostanie wprowadzony od 1 lipca 2022 r.

Według nowych brytyjskich przepisów od 1 stycznia 2022 r. przewoźnicy muszą uzyskać specjalne konto i zarejestrować się w systemie GVMS (Goods Vehicle Movement Service). Dodatkowo, przewoźnicy muszą zarejestrować także każdy pojazd, który otrzyma odpowiedni numer GMR (Goods Movement Record). Kierowcy odpowiednich ciężarówek otrzymają kod GMR od przewoźnika lub będą musieli mieć ten kod w wersji wydrukowanej. Kierowca powinien mieć deklarację celną dla wszystkich towarów które przewozi. Wystarczy jednak posiadanie numeru GMR, ponieważ zawiera on informacje na temat deklaracji dla wszystkich przewożonych towarów. Bez ważnego, aktualnego numeru GMR – żaden pojazd z kierowcą nie będzie mógł wjechać do portu łączącego z Wielką Brytanią. Gdy towary dotrą już do Wielkiej Brytanii, kierowca będzie musiał zastosować się do wszystkich instrukcji i przetransportować towar do odpowiedniego punktu granicznego (Inland Border Facility) do dalszej inspekcji, jeśli zażąda tego HMRC (Królewski Urząd Podatkowy i Celny). Przewoźnik zobowiązany jest do poinformowania kierowcy o możliwości takiej kontroli. Kierowca może sprawdzać status przewożonych towarów i czy wymagana jest dalsza kontrola. Co więcej, przewoźnik odpowiada za to, by kierowca dotarł do punktu inspekcji. W razie problemów, warto pamiętać, że HMRC uruchomił specjalną infolinię dostępną przez całą dobę 7 dni w tygodniu pod numerem: +44 300 322 9434. “The Customs & International Trade helpline” oferuje pomoc w przypadku pilnych zdarzeń utrudniających przejazd przez granicę Wielkiej Brytanii i służy jako główny punkt kontaktu dla klientów w kwestiach celnych, a w tym:

  • pomocy w przemieszczaniu ładunków przez granicę,

  • porad dotyczących systemu Goods Vehicle Movement Service (GVMS),

  • pomocy w przypadku problemu z rejestracją w systemie GVMS,

  • pomocy w przypadku otrzymania status “error” podczas tworzenia numerów GMR w GVMS.

Źródło: http://www.pspdgdynia.pl . . . Zachęcamy do polubienia Naszej strony na Facebook, ponieważ aktualności pojawiają się tam codziennie https://www.facebook.com/Tachodriver

Podobne wpisy