Ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym z dnia 28.07.2023r. ,wchodzi w życie już 19 sierpnia 2023r.
Ustawa wdraża do polskiego prawa krajowego przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiająca przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy
96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego.
Duża cześć ustawy dotyczy przewoźników zagranicznych którzy delegują kierowców do pracy w RP, jednak dokument zawiera także uregulowania dla Polskich przewoźników którzy delegują kierowców do pracy za granicą.
Najważniejsze zmiany które wprowadza Ustawa dla Polskich kierowców:
Stawka 20 euro zamiast wirtualnych diet
Zwolnione z podatku będą przychody kierowcy wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe w wysokości stanowiącej równowartość 20 euro za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą. Co istotne będzie to dotyczyło zarówno umów o pracę, jak i umów zlecenia.
Do tej pory od podstawy opodatkowania można było odliczyć 30 proc. kwoty, która stanowiła równowartość diet przysługujących pracownikom budżetówki za zagraniczne podróże służbowe.
Rozliczenie z ZUS
Uproszczone będą też rozliczenia z ZUS. W przypadku kierowców, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, od podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne będzie można odjąć równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą.
Wcześniej, podobnie jak w przypadku podatków, podstawę oskładkowania obniżało się o wysokość diet za zagraniczne podróże służbowe, obowiązujących dla krajów, w których kierowca wykonywał przewozy.
Dodatkowe odliczenia
Od podstawy opodatkowania oraz wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe można będzie odjąć równowartość poniesionych kosztów:
noclegu – w przypadku tygodniowego regularnego okresu odpoczynku, którego kierowca nie może odbierać w pojeździe,
podróży środkami transportu innymi niż pojazd będący w dyspozycji pracodawcy – do miejsca, w którym kierowca rozpocznie przewóz, oraz
innych niezbędnych udokumentowanych wydatków określonych lub uznanych przez pracodawcę bądź podmiot, na którego rzecz kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz
drogowy,
kwoty wypłacone jako zwrot nieudokumentowanych kosztów poniesionych za korzystanie z urządzeń sanitarnych, np. ekwiwalent oparty na średnich kosztach obowiązujących w
danym państwie.
Jeżeli okres pobytu kierowcy wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe za granicą jest krótszy niż 12 godzin, kwotę wirtualnych diet, obliczanych na potrzeby oskładkowania i
opodatkowania, zmniejsza się do:
1) 1/3 w przypadku pobytu trwającego do 8 godzin;
2) 1/2 w przypadku pobytu trwającego ponad 8 do 12 godzin.
Zakaz pracy w innej firmie
Przewoźnicy będą mogli zakazać zatrudnionym u siebie kierowcom dodatkowego zatrudnienia w innych podmiotach. Można będzie zakazać pracy w innej firmie zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Wynagrodzenie w dwóch ratach
Wynagrodzenie za pracę kierowcy wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe, uznanego za pracownika delegowanego do celów dyrektywy 96/71/WE, będzie mogło być płatne w dwóch ratach,
w stałym i ustalonym z góry terminie:
pierwsza rata z dołu, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego:
a) w przypadku kierowców, których miesięczny przychód jest niższy niż przeciętne wynagrodzenie – w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za
pracę,
b) w przypadku kierowców, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie – w wysokości przeciętnego wynagrodzenia;
druga rata z dołu, niezwłocznie po ustaleniu pełnej wysokości wynagrodzenia, nie później jednak niż do 21. dnia następnego miesiąca kalendarzowego.
Ustawa z 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1523).