Do 14 lutego 2025 r. Państwa członkowskie mają czas na wdrożenie nowej dyrektywy unijnej w sprawie naruszeń w transporcie drogowym. Dodano nie tylko nowe naruszenia ale i wprowadzono kategoryzowanie firm pod kątem przestrzegania przepisów.
Chodzi o dyrektywę (UE) 2024/846, która zmienia kategoryzację naruszeń zawartą w dyrektywie 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.
W nowelizacji przewidziano zmianę tabel klasyfikujących naruszenia według ich wagi:
- NN = najpoważniejsze naruszenia;
- BPN = bardzo poważne naruszenia;
- PN = poważne naruszenia;
- NMW = naruszenie mniejszej wagi.
Pierwsza z tych tabel dotyczy naruszeń czasu jazdy i odpoczynku, a druga naruszeń związanych z użytkowaniem tachografu.
Nowe naruszenia przepisów w taryfikatorze
W tabelach uwzględniono naruszenia bezpośrednio związane z pakietem mobilności. W odniesieniu do czasu jazdy i odpoczynku dodano m.in. naruszenia polegające na:
- wykorzystywaniu regularnego tygodniowego odpoczynku w pojeździe (BPN);
- braku organizacji powrotów kierowców (BPN);
- braku pokrycia kosztów zakwaterowania poza pojazdem (PN).
Z kolei w przypadku naruszeń związanych z obsługą tachografów dodano do tabeli:
- brak zapisów symboli państw, których granice przekroczył kierowca w ciągu dziennego okresu pracy;
- brak okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 56 dni (to naruszenie zostanie wprowadzone po 31 grudnia 2024 r.).
Z pełną treścią obu tabel można się zapoznać na stronie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32024L0846.
Nowe taryfikatory od 14 lutego 2025 r.
Państwa członkowskie będą musiały do 14 lutego 2025 r. dostosować przepisy dotyczące nakładania kar do zaktualizowanych tabel. Poza tym nowa kategoryzacja naruszeń będzie wykorzystywana do obliczania punktacji w ratingu przedsiębiorstwa. Chodzi tu o unijny wzór służący obliczeniu współczynnika ryzyka występowania naruszeń związanych z czasem prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynku kierowców, w tym również stosowania tachografów.
Punktacja naruszeń
Poszczególne poziomy naruszeń mają odpowiednią liczbę punktów:
- NMW (naruszenia mniejszej wagi) = 1;
- PN (poważne naruszenia) = 10;
- BPN (bardzo poważne naruszenia np. uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy) = 30;
- NN (najpoważniejsze naruszenia, np. jazda z zainstalowanym urządzeniem, które może fałszować zapisy tachografu) = 90.
Kategoryzacja firm
Na podstawie obliczonej średniej uwzględniającej naruszenia stwierdzone podczas kontroli (na drodze i w siedzibie przewoźnika) w ostatnich dwóch latach – klasyfikuje się firmy do odpowiednich kategorii:
- szary (przewoźnicy, u których nie przeprowadzono kontroli);
- zielony (0–100 punktów: przewoźnicy niskiego ryzyka);
- pomarańczowy (101–200 punktów: przewoźnicy średniego ryzyka);
- czerwony (201 punktów lub więcej: przewoźnicy wysokiego ryzyka).
Warto pamiętać, że w przypadku użytkowania przez przewoźnika wyłącznie najnowszych tachografów G2V2 punktację obniża się o 10%.
Do wyników powyższego ratingu dostęp będą mieli inspektorzy z każdego kraju UE, co ma pozwolić na skuteczniejsze kontrole.